2019.12.11
Gyümölcsös pezsgõkkel szeretné berúgni az ajtót a Varga Pincészet
A Magyarországon Ă©vente 14 milliĂł palack bort Ă©rtĂ©kesĂtõ badacsonyörsi Varga PincĂ©szet mostantĂłl nem csak borokat, hanem prĂ©mium pezsgõket is kĂ©szĂt.
Több Ă©ves tapasztalatgyĂ»jtĂ©s, kĂsĂ©rletezĂ©s eredmĂ©nye a Friss AranymetszĂ©s Extra Dry gyĂĽmölcsös pezsgõcsalád, amit az elmĂşlt Ă©vek egyik legkedveltebb fajtája az Irsai OlivĂ©r, illetve a szintĂ©n nĂ©pszerĂ» Pinot Noir rozĂ©, valamint egy házasĂtás, azaz kĂĽvĂ© alkot. A gyĂĽmölcsös pezsgõkkel a pincĂ©szet Ăşj fogyasztási szokásokat szeretne elindĂtani a boroknál már bevált friss gyĂĽmölcsös trendet követve.
A borfogyasztással szemben a pezsgõzés még mindig szezonális jellegû, elsõsorban az év végi ünnepekhez kapcsolódik. Hazánkban évente mintegy 20 millió palack pezsgõ fogyasztásnak kb. a fele az év utolsó két hónapjára esik.
A Varga PincĂ©szet Friss AranymetszĂ©s gyĂĽmölcsös pezsgõ termĂ©kcsaládjával jelent meg az idei ĂĽnnepekre, amelynek mind a három tagja extra száraz. „Ez az az idõszak, amikor a kereskedelem szĂvesen fogad Ăşj pezsgõket. Mivel elsõsorban a szilveszteri koccintás hagyománya miatt, az Ă©ves Ă©rtĂ©kesĂtĂ©snek a fele az Ă©v utolsĂł kĂ©t hĂłnapjára koncentrálĂłdik.” – tájĂ©koztat Varga MátĂ© PĂ©ter tulajdonos ĂĽgyvezetõ.
"A szĂ©nsavas alkoholos italok egyre jobban kibontakozĂł divatja miatt már nĂ©hány Ă©ve gondolkodtunk a prĂ©mium pezsgõgyártás elindĂtásán. SzerettĂĽnk volna valami ĂşjszerĂ», innovatĂv megoldással megjelenni. NĂ©hány Ă©ves kĂsĂ©rletezĂ©s után sikerĂĽlt a gyĂĽmölcsös borokhoz hasonlĂł illat- Ă©s ĂzvilágĂş pezsgõket kĂ©szĂteni, amellyel pillanatnyilag egyedĂĽl vagyunk a piacon. Ha a borászat, a sörgyártás vagy a gasztronĂłmia legĂşjabb irányzatait nĂ©zzĂĽk, láthatĂł, hogy egyre nagyobb szerepet kap az alapanyagok termĂ©szetes jellegĂ©nek bemutatása, a frissessĂ©g megõrzĂ©se Ă©s az egyszerĂ»sĂ©gre valĂł törekvĂ©s. Érdekes, hogy a pezsgõkĂ©szĂtĂ©sben eddig sem nálunk, sem kĂĽlföldön nem jelent meg ez az irány.
A borfogyasztási szokások változásárĂłl már a nagyobb tapasztalattal Ă©s idõbeni áttekintĂ©ssel rendelkezõ alapĂtĂł tulajdonos Varga PĂ©ter beszĂ©l. „A borfogyasztási szokások mindenhol a világon változnak, de a leggyorsabban azokban az országokban, ahol van saját szõlõ-bor termelĂ©s, de nincs vagy gyenge a tradĂciĂł. Nálunk 45 Ă©v kommunizmus elszakĂtotta a termelõk Ă©s fogyasztĂłk közötti kapcsolatot, ezt prĂłbáljuk Ăşjra felĂ©pĂteni az elmĂşlt bõ kĂ©t Ă©vtizedben. Mivel a magyar családoknál nincs meg a több Ă©vtizedes vagy akár Ă©vszázados kötõdĂ©s a termelõkhöz, fajtákhoz, borstĂlusokhoz mint pĂ©ldául Olaszországban, Franciaországban vagy akár a szomszĂ©dos Ausztriában, a magyar borfogyasztĂł sokkal fogĂ©konyabb az Ăşj termĂ©kekre, stĂlusokra. Ennek az eredmĂ©nye, hogy Magyarországon a rozĂ©divat nagyságrenddel erõsebb lehetett, mint más országokban EurĂłpában. HasonlĂłan erõs, mint az USA-ban, ahol nem a tulajdonviszonyok változtak, hanem a szõlõ-bor termelĂ©s Ă©s a borfogyasztás erõsödött meg az utĂłbbi Ă©vtizedekben.
RemĂ©ljĂĽk, hogy az Ăşjdonságokra mĂ©g mindig nyitott magyar fogyasztĂłk jĂłl fogadják majd gyĂĽmölcsös pezsgõinket Ă©s beĂ©pĂtik õket a borainkhoz hasonlĂłan a napi fogyasztásukba is. A borfogyasztásban ugyanis az a tapasztalatom, hogy egyre kevĂ©sbĂ© szezonális jellegĂ». HĂşsz Ă©vvel ezelõtt, ha nem is olyan koncentráltan, mint a pezsgõfogyasztás, a borfogyasztás fõ idõszaka is a december vĂ©gi ĂĽnnepekre, illetve a novemberi Ă©s decemberi nagy nĂ©vnapokra esett. Jelentõs volt mĂ©g a hĂşsvĂ©t is, de kifejezetten gyenge idõszaknak számĂtott a nyár. Ma a november, december Ă©s a hĂşsvĂ©t mĂ©g mindig számottevõ, de egy átlagos hĂłnaphoz kĂ©pest nem kĂ©tszeres, hanem maximum 20 százalĂ©kos kiugrást jelent. Megnõtt viszont a jelentõsĂ©ge a nyárnak, ma már a három nyári hĂłnap jelenti a borászati fõ szezont. A fogyasztás szezonális jellegĂ©nek csökkenĂ©se az Ă©letmĂłd változásával van összefĂĽggĂ©sben. A nyári társasági, baráti összejövetelek utazások Ă©s nyaralás több fogyasztást generálnak, mint a lĂ©tszámukban fogyatkozĂł családok ĂĽnnepei, a nagy nĂ©vnapok már más nevekhez kapcsolĂłdnak Ă©s kialakult egy egĂ©szsĂ©gre, illetve szĂłrakozásra irányulĂł kulturált borfogyasztás. BorivĂłbĂłl borkĂłstolĂłvá vált a magyar, a kĂłstolás viszont a mindennapok rĂ©szĂ©vĂ© vált."
Forrás: fms online