2025.10.21
Magyar vörösbor lett aranyérmes Dél-Koreában
Stratégiai áttörést ért el egy magyar borászat Ázsiában: a villányi Jammertal Borbirtok két aranyérmet nyert a Korea Wine Challenge 2025 nemzetközi versenyen.
A Koh-I-Noor Cabernet Sauvignon 2017 Ă©s a Koh-I-Noor CuvĂ©e 105.6 2017 sikere a magyar vörösbor exportpiaci esĂ©lyeit növeli a feltörekvĆ kelet-ĂĄzsiai rĂ©giĂłban. A korĂĄbban KĂnĂĄba is jelentĆs mennyisĂ©gben szĂĄllĂtĂł borĂĄszat a jĂĄrvĂĄnyt követĆen Ășjra pozĂciĂłt Ă©pĂt DĂ©l-KoreĂĄban, ahol a borfogyasztĂĄs dinamikusan bĆvĂŒl. Dr. SzƱcs RĂłbert tĂĄrstulajdonos szerint a Jammertal nemcsak bort, hanem szemlĂ©letet exportĂĄl: a hosszĂș tĂĄvĂș piacszerzĂ©s zĂĄloga a minĆsĂ©g Ă©s a hiteles szakmai megmĂ©rettetĂ©s.
A Korea Wine Challenge (KWC) a Wine Review magazin szervezĂ©sĂ©ben immĂĄr 15. Ă©ve zajlik Szöulban, Ă©s a rĂ©giĂł egyik leghitelesebb nemzetközi borversenye. IdĂ©n több mint 1200 tĂ©tel Ă©rkezett be 23 orszĂĄgbĂłl, a zsƱri pedig kizĂĄrĂłlag dĂ©l-koreai sommelierekbĆl Ă©s gasztronĂłmiai szakĂ©rtĆkbĆl ĂĄllt. A bĂrĂĄlat teljesen vakon törtĂ©nik: a zsƱritagok sem a borok eredetĂ©t, sem ĂĄrĂĄt, sem a borĂĄszat nevĂ©t nem ismerik. A Jammertal Borbirtok szĂĄmĂĄra Ă©ppen ez a hitelessĂ©g a fĆ vonzereje a versenynek.
âNem az Ă©rmek szĂĄmĂtanak, hanem az, hogy milyen visszajelzĂ©st kapunk a vilĂĄg kĂŒlönbözĆ pontjairĂłlâ â mondta Dr. SzƱcs RĂłbert, a Jammertal Borbirtok tĂĄrstulajdonosa. â âA dĂ©l-koreai piac most kezdi felfedezni a bort. Mi nem eladni mentĂŒnk oda, hanem megtudni, hogyan lĂĄtjĂĄk Ćk a minĆsĂ©get, amit mi kĂ©pviselĂŒnk. Az, hogy a sajĂĄt kulturĂĄlis ĂzlĂ©sĂŒk alapjĂĄn aranyĂ©rmet adtak a borainkra, ĂłriĂĄsi visszaigazolĂĄs.â
A dĂ©l-koreai siker mögött hĂșsz Ă©v Ă©pĂtkezĂ©s ĂĄll
A Jammertal Borbirtok törtĂ©nete 2001-ben kezdĆdött, amikor a JammertalâdƱlĆben megvettĂ©k elsĆ terĂŒletĂŒket. AzĂłta VillĂĄny legjobb fekvĂ©sƱ dƱlĆin vĂĄsĂĄroltak Ă©s telepĂtettek 85 hektĂĄrnyi szĆlĆt. Ăvi 350â400 ezer palack bort kĂ©szĂtenek, kizĂĄrĂłlag sajĂĄt szĆlĆbĆl. A birtok kĂ©t korszerƱ ĂŒzemegysĂ©ge (az elsĆ 2004-ben, a mĂĄsodik 2011-ben Ă©pĂŒlt) Ă©vente tucatnyi tĂ©telt kezel. Minden folyamatot szigorĂș minĆsĂ©gellenĆrzĂ©s kĂsĂ©r.
A borĂĄszat filozĂłfiĂĄja a kezdetektĆl vilĂĄgos: nagy â azaz nemzetközi mĂ©rcĂ©vel mĂ©rve kereskedelmi - mennyisĂ©gben vilĂĄgszĂnvonalat produkĂĄlni. Ezt a konzisztens szemlĂ©letet a nemzetközi porondon is elismerik. A Jammertal az elmĂșlt 15 Ă©vben több mint 120 nemzetközi Ă©rmet szerzett, köztĂŒk a 2021-es Concours Mondial de Bruxelles vilĂĄgelsĆsĂ©gĂ©t: ekkor a Cassiopeia Merlot 2015 elnyerte a âRevelation Red Wineâ cĂmet, vagyis a verseny legmagasabb pontszĂĄmot elĂ©rt vörösbora lett.
âMi minden Ă©vjĂĄratot megmĂ©retĂŒnk, mert csak Ăgy tudjuk, hogy mit gondol a vilĂĄg a borainkrĂłl. Ha valahol hibĂĄzunk, azt tanulĂĄsi lehetĆsĂ©gkĂ©nt kezeljĂŒk. De az, hogy Ă©vek Ăłta a vilĂĄg legnagyobb versenyein bizonyĂtunk, azt mutatja: a magyar vörösbor igenis fel tud nĆni a legjobbak közĂ©â â hangsĂșlyozta Dr. SzƱcs RĂłbert.
A koreai sikerhez hasonlĂł eredmĂ©nyeket hozott idĂ©n a Gilbert & Gaillard International Challenge is, ahol a Jammertal kĂ©t dupla aranyat Ă©s egy aranyĂ©rmet szerzett (Cassiopeia Cabernet Sauvignon 2019, Koh-I-Noor Merlot 2018, Koh-I-Noor 105.6 2018). Ezek a dĂjak nemcsak a borĂĄszat reputĂĄciĂłjĂĄt erĆsĂtik, hanem MagyarorszĂĄgot is visszahelyezik a nemzetközi borvilĂĄg tĂ©rkĂ©pĂ©re.
Ăjra keresik ĂzsiĂĄban is a magyar borokat
A Jammertal Borbirtok szĂĄmĂĄra az ĂĄzsiai piac nem Ășj terep. A borĂĄszat 2014 Ă©s 2019 között MagyarorszĂĄg legnagyobb vörösbor-exportĆre volt KĂnĂĄba, Ă©vente 12 -15 kontĂ©ner bort, azaz mintegy mĂĄsfĂ©l szĂĄzezer palackot szĂĄllĂtva a tĂĄvol-keleti orszĂĄgba. A COVID-jĂĄrvĂĄny azonban drasztikusan visszavetette az exportot: 2020-tĂłl mindössze Ă©vi egy -egy kontĂ©nerre volt igĂ©ny.
Most azonban a piac Ășjra mozogni kezdett. A kĂnai gazdasĂĄg lassan kilĂĄbal a jĂĄrvĂĄny utĂĄni sokkbĂłl, a közĂ©posztĂĄly Ășjra növekedĂ©snek indult, miközben az amerikai borokat sĂșjtĂł vĂĄmok miatt a helyi importĆrök alternatĂv forrĂĄsokat keresnek.
âA kelet-ĂĄzsiai piac tetszhalott ĂĄllapotbĂłl kezd Ă©ledezni. Az amerikai borok nehezebben jutnak be KĂnĂĄba Trump vĂĄmjai miatt, a dĂ©l-koreai fogyasztĂłk pedig most kezdik igazĂĄn megĂ©rteni, mit jelent a bor. Mi nem pillanatnyi ĂŒzletet keresĂŒnk, hanem hosszĂș tĂĄvĂș pozĂciĂłtâ â mondta Dr. SzƱcs.
DĂ©l-Korea kĂŒlönösen ĂgĂ©retes terep: az orszĂĄgban az egy fĆre jutĂł Ă©ves borfogyasztĂĄs ugyan mĂ©g csak 1,2 liter, de a növekedĂ©si ĂŒtem az elmĂșlt hĂĄrom Ă©vben meghaladta az Ă©vi 15%-ot. A bor ma mĂĄr a koreai gasztronĂłmiai kultĂșra rĂ©szĂ©vĂ© vĂĄlik, Ă©s az Ășj generĂĄciĂł nyitott a nemzetközi stĂlusokra.
âA bor ma tĂșl olcsĂł Ă©s tĂșl sokâ
Dr. SzƱcs RĂłbert szerint a vörösborpiac vĂĄlsĂĄgban van, mert a mennyisĂ©g folyamatosan felĂŒlĂrta a minĆsĂ©get. âA termelĂ©st radikĂĄlisan csökkenteni kellene, a minĆsĂ©get pedig sokszorosĂĄra emelni. A piac a gyenge borok miatt szenved, mert az emberek belefĂĄradtak a sokszor igazi Ă©lvezeti Ă©rtĂ©ket nem adĂł termĂ©kekbe. Aki jĂł bort kĂ©szĂt, annak most van esĂ©lye kitƱnni.â
A birtok filozĂłfiĂĄjĂĄnak központi eleme a âNagyborâ fogalma. âA Nagybor nĂĄlunk a jĂł bor szinonimĂĄja, ami az Ă©lmĂ©nyrĆl szĂłl. Nem az szĂĄmĂt, mennyibe kerĂŒl, milyen szĆlĆbĆl Ă©s hol kĂ©szĂŒlt, hanem csakis az, hogy kĂ©pes-e feltĂ©tel nĂ©lkĂŒl megszĂ©pĂteni a pillanatot. Ha egy bor kĂ©pes erre, akkor elĂ©rte a cĂ©ljĂĄt. Ez a mi mĂ©rcĂ©nkâ â mondta.
A minĆsĂ©g melletti elkötelezettsĂ©g nemcsak a borokat, hanem a versenyeket is Ă©rinti: a Jammertal Borbirtok kizĂĄrĂłlag olyan megmĂ©rettetĂ©seken vesz rĂ©szt, ahol a zsƱrizĂ©s garantĂĄltan vakkĂłstolĂĄs Ă©s legalĂĄbb öt-tĂz fĆs szakmai csapat dönt konszenzussal. âMi csak a valĂłban objektĂv visszajelzĂ©sekre vagyunk kĂvĂĄncsiak. EzĂ©rt fontos, hogy a fogyasztĂłk is megkĂŒlönböztessĂ©k a hiteles elismerĂ©seket a marketing-aranytĂłlâ â tette hozzĂĄ Dr. SzƱcs RĂłbert.
Forrás: abc24 media